Jobkasser

Der er brug for helt nye perspektiktiver på arbejdslivet og hvordan jobbeskrivelser defineres.

Traditionelt rekrutterer virksomheder nye medarbejdere ved at definere et behov i virksomheden, have fokus på hvilken jobtitel, der kan levere det og skabe en "Jobkasse", som ansøgerne vurderes udfra at kunne passe ind i. Altsammen med fokus på hvad den enkelte kan.

I den nye tid, har virksomhederne et attraktivt overordnet formål, som kommende medarbejdere helhjertet støtter op om og tilbyder at bidrage deres ressourcer til. Lederne har redskaberne til at finde ind til hvad den enkelte brænder for og har med sig af foretrukne kernekompetencer. Sammen med den nye medarbejder defineres derefter den rette placering i virksomheden, hvor den enkelte i størst mulig grad bidrager til virksomhedens formål og trives allerbedst.

Her er fokus på hvad den enkelte virkelig vil og brænder for i forhold til virksomhedens formål og resultatet er en kreativ, innovativ medarbejder, som er tilfreds og giver sig fuldt ud i sine nye omgivelser.

Så både ledere og medarbejdere har brug for et nyt mindset og nogle nye redskaber til at praktisere den nye tids arbejdsliv på de danske virksomheder.